Erfgoed van de week: INDRUKKEN – uit de grafiekcollectie
Door Lian Jeurissen
Dit ‘Stilleven met witte bloemen (1991)’ is een kleurenhoutsnede van Vincent van Ojen (Someren, 1960). Van Ojen transformeerde alledaagse stillevens met bloemen en fruit tot monumentale explosies van vorm en kleur. Tijdens zijn opleiding aan de Academie voor kunst en vormgeving in Den Bosch kwam Vincent van Ojen in aanraking met de houtsnede. Hij raakte in de ban van deze grafische techniek en studeerde erop af. Tot 2008 hield hij zich intensief bezig met de kleurenhoutsnede. Omdat het tijdrovende proces moeilijk te combineren was met zijn theaterwerk, stapte hij over op schilderen op doek. Voor zijn kleurenhoutsneden zijn schetsen op papier niet nodig; de compositie en de kleuren heeft hij van tevoren in zijn hoofd. Kleur is daarbij allesbepalend, hij schildert als het ware in de houtsnedetechniek. Zo maakt hij gebruik van overlappende, transparante kleurvlakken om subtiele kleurnuances en een schilderachtig effect te bereiken.
Vincent van Ojen, maar ook talloze andere kunstenaars uit de collectie van Museum Henriette Polak halen hun inspiratie vooral uit hun eigen leven, de wereld en mensen om hen heen. Zo viel het oog van Otto B. de Kat op een simpele gele stoel en werd Har Sanders getroffen door het ritme van uitvergrote stofpatronen van theedoeken en overhemden. Wendelien Schönfeld observeerde en portretteerde mensen niet thuis, maar verrassend genoeg op hun werkplek. Poëtisch en verhalend zijn de werken van Leon Janssen, Co Westerik en Jaap Hillenius. Dat geldt ook voor de handdrukken van Nan Platvoet. In zijn Adam en Eva-serie komen vakmanschap, technisch experiment en ongebreidelde creativiteit samen. Wie het werk van Fie de Ferrante-Calmeyer bekijkt, belandt in een wonderbaarlijk universum. Haar zeer persoonlijke beeldtaal daagt uit tot kijken, denken en dromen.
Zeven kleurenhoutsneden van Vincent van Ojen nemen een opvallende plaats in een kleine tentoonstelling in Museum Henriette Polak in: INDRUKKEN – uit de grafiekcollectie. Museum Henriette Polak bezit een indrukwekkende collectie werken op papier: grafiek (prenten), aquarellen, gouaches, tekeningen en werken in gemengde technieken. Vanwege de kwetsbaarheid van werken op papier - verkleuring door licht ligt al snel op de loer - is deze collectie niet vaak te zien op zaal. In de presentatie INDRUKKEN, in de Etalage-zaal van Museum Henriette Polak tonen we met veel plezier tot en met 30 maart 2025 een kleurrijke greep uit de prentencollectie met litho’s, houtsneden, zeefdrukken en monotypes. In tegenstelling tot een schilderij, een aquarel of tekening wordt grafiek in een oplage gedrukt. Een prent is dus - met uitzondering van de monotype of handdruk - geen uniek kunstwerk. Prenten worden door de kunstenaar vaak gesigneerd en genummerd (afdruk en oplage).
Afbeelding: Vincent van Ojen (1960), Stilleven met witte bloemen, 1991, houtsnede