Erfgoedvrijwilliger Ineke Metz: “Hier kan ik creativiteit en kunst combineren met mijn educatieve achtergrond”

Bij Erfgoedcentrum Zutphen werken vele vrijwilligers. Elke maand zetten we een van hen in het zonnetje zetten. Deze keer spraken wij met Ineke Metz, zij is onder meer museumdocent bij de Musea Zutphen.

“In mijn vrijwilligerswerk als museumdocent komt al mijn leer- en werkervaring bij elkaar”, vindt Ineke Metz. Ineke is ooit gestart in het basisonderwijs, heeft een tweedegraads bevoegdheid tekenen gehaald, is al ruim 25 jaar beeldend kunstenaar en heeft tien jaar geleden de opleiding tot tekentherapeut gevolgd. “Bij de workshops en lessen die ik als museumdocent geef, kan ik mijn creativiteit en passie voor kunst combineren met mijn educatieve achtergrond.”

De museumassistent

Tien jaar geleden meldde Ineke zich aan bij de educatieve afdeling van de Musea Zutphen. “Het museum ontwikkelt zelf workshops voor volwassenen en kinderen. Bij 'In de voetsporen van Henric' volgen we met kinderen een elfjarig jongetje uit de middeleeuwen. De kinderen krijgen allerlei opdrachten en als museumdocent vertel je het verhaal eromheen.” Bij de workshop ‘De museumassistent’ krijgen de kinderen een inkijkje in wat een museummedewerker doet, ze mogen hun eigen tentoonstelling samenstellen en met scherven een bord in elkaar puzzelen. Door het raam kunnen ze de echte puzzelaars aan het werk zien. “Onlangs ontmoette ik een ouder van een van de kinderen die deze workshop gevolgd had. 'Aha', zei ze tegen mij, 'nu snap ik waarom mijn kind ineens museummedewerker wil worden'.”

Tekenen

Ineke ontwikkelt ook zelf museumworkshops. “Op de tentoonstelling van kunstenares Edith Meijering in 2023 waren tekeningen en schilderijen te zien over mens en natuur. Zij maakt ook werk met fantasiedieren. Wat is er dan leuker om samen met kinderen ook zelf een fantasiedier te tekenen.” Ineke heeft ook samen met tuinvrouw Didi een tekenworkshop gedaan. “Didi vertelde over het ontwerp en onderhoud van de tuin en daarna ging ik met de deelnemers aan de slag met het tekenen en schilderen van bloemen en planten.” Maar ook ‘Van schelp tot schelpenkoepel’ heeft Inekes hart veroverd. “Het is een historische les: Waar komen de schelpen vandaan? Wanneer was dat? En hoe ging dat? En we gaan ook schelpen voelen en de vormen en kleuren natekenen.”

Zintuigen gebruiken

Vanuit het museum krijgen museumdocenten en rondleiders allerlei nascholing. Vooral de Visual Thinking Strategy spreekt Ineke aan. “Je gaat uit van de ervaring van de bezoeker. ” We staan in de adelkamer voor een groot schilderij van de familie van Diemen. “Kinderen beschrijven wat ze zien, zoals een hondje en engeltjes, of juist wat ze niet zien, zoals de moeder van het gezin. En dan kun je de kinderen vanuit hun eigen beleving meer vertellen over het schilderij. Bijvoorbeeld dat de engeltjes de overleden kinderen en de overleden moeder voorstellen.”

Theedrinken

“Ik vond het leuk om zo’n les over de adel te verlevendigen. Ik verkleed me als edelvrouw en ga met de kinderen ‘theedrinken’... De waaier en de ruggenkrabber van ivoor die in de vitrine liggen, zijn ook aanleiding voor gesprekken. Vaak denken kinderen dat het van plastic is gemaakt. En natuurlijk gaan we samen een waaier vouwen.” Ineke loopt ook nog even door naar de nieuwe tentoonstelling over het werk van Charlotte Dematons en haar Pietenflat. “Hier is zoveel te zien en te doen, alle zintuigen worden hier geprikkeld. Ik ben benieuwd naar de workshops die ik met de kinderen kan gaan doen”, zegt Ineke.