Erfgoedvrijwilliger Koos Sohns: “Zo kan ik echt een goede kwaliteit afleveren”
Bij Erfgoedcentrum Zutphen wordt er door vele mensen aan verschillende projecten gewerkt. Vaste en vrijwillige medewerkers vertellen er graag over. Deze keer vragen we het aan Koos Sohns, vrijwilliger bij het Team van de Musea Zutphen: “Waar werk jij nu aan?”
Op de eerste verdieping van het museum zijn de gordijnen en de deur gesloten. Langs de wand staat een bureau met een computer en een fotocamera. In de hoek een lege schildersezel. De gebruikelijke plafondverlichting is uit en op de grond ligt een topografische kaart van Zutphen uit 1912 met twee enorme studiolampen ernaast. Een fotostudio. Hier is Koos Sohns aan het werk, hij fotografeert de museumcollectie.
De juiste kleur
“Dit is niet de gebruikelijke opstelling. Meestal zet ik schilderijen of prenten op de ezel om ze met een statief te kunnen fotograferen, maar dat lukte hier niet mee, daar is deze kaart te slap voor. Vandaar dat ik die nu vanuit de hand van bovenaf ga fotograferen.
“Met de grijskaart erbij kan ik bij het maken van de foto controleren of ik de juiste witbalans en de juiste lichtsterkte gebruik. De camera is verbonden met de computer en met de studioflitsers. Op mijn beeldscherm kan ik precies zien of ik de camera op de juiste manier heb ingesteld. Op basis hiervan pas ik de instellingen op de camera zo aan dat een object, print of schilderij uiteindelijk zo gefotografeerd wordt dat je op een scherm de juiste kleuren hebt. Ik zet de foto’s in het collectieregistratiesysteem van het museum, het is een belangrijk onderdeel van de ontsluiting van een museumobject. En zo leg ik dus ook de huidige toestand van het voorwerp vast.”
De juiste apparatuur
“Als ik eenmaal tevreden ben met de foto’s die ik hier heb gemaakt, ga ik op een andere plek, waar de juiste apparatuur staat, nog zeker zo’n twee uur verder met het bewerken van de foto. Voor een goede foto moeten niet alleen de belichting en de scherpte etc. in orde zijn, er komt veel meer bij kijken. Zo kan ik echt een goede kwaliteit afleveren die je onder meer terugziet op de website van Collectie Gelderland of in het erfgoedportal van Erfgoedcentrum Zutphen of bij een afdruk in een publicatie.”
Van jongs af aan
“Ik fotografeer al van jongs af aan. Toen onlangs George Kooijmans van Golden Earring overleed, herinnerde ik me de foto’s die ik op mijn zestiende van hun concert had gemaakt. Ik heb ze er weer eens bij gepakt. Mijn eerste vakantiebaantje was bij een fotograaf in de Lange Hofstraat, daar heb ik veel van geleerd. Door werk en studie heb ik er jarenlang geen tijd voor gehad, maar sinds een jaar heb ik de fotografie weer opgepakt. Studiofotografie, zoals hier in het museum, was nieuw voor mij. Ik vind het een mooie uitdaging en daar houd ik wel van.”
Voor de meer gevorderde fotograaf
Hoe Koos Sohns zijn foto’s maakt voor het museum is niet echt iets voor beginners. Voor de meer gevorderde fotograaf, wil hij nog wel meer kwijt. “De standaardinstelling die ik in het museum gebruik is 100 ISO en ik bewerk de foto’s alleen om de juiste (kleuren)kwaliteit te krijgen. In de jazzkelder van Uffies fotografeer ik ook en dan ga ik heel anders te werk. Daar gebruik ik wel 12000 tot 16000 ISO. Die foto’s bewerk ik wél, want het is in de kelder altijd donker en er schijnen gekleurde lampen. Dan stel ik in mijn fotobewerkingsprogramma, Lightroom van Adobe, soms een masker in om de kleuren te verzachten of om de drummer beter in beeld te krijgen. Die bewerkte foto’s publiceer ik op mijn facebookpagina. De muzikanten zelf krijgen mooie, bewerkte, maar niet veranderde zwartwit foto’s.”
