Jong en oud vereren in Zutphen geopend
Vanmiddag openden we in woonzorgcentrum Polbeek samen met bewoners, medewerkers en betrokkenen, de nieuwe Mobiele Erfgoedtentoonstelling: "Jong en oud vereren in Zutphen". Hierin zie je werk van leerlingen van het Eligant Lyceum en van de jonge kunstenaars van ARMED. Beiden deden onderzoek naar wat of wie mensen op een stuk op een voetstuk plaatsen. Iets dat richting geeft, verdedigd wordt in discussies, of dat juist in intieme stilte wordt gekoesterd. Een persoon, een object, een idee, het hogere.
Het artistiek onderzoek van de jongvolwassenen bij ARMED is gecombineerd met de fotoseries van vier vwo 4-leeringen van het Eligant Lyceum. Zij onderzochten samen met de bewoners van Polbeek wat hen raakt en wat zij vereren. Na een fotocursus van Aukje Simone van Rossum portretteerden de leerlingen de bewoners. De foto’s laten zien hoe verering niet alleen zit in grote gebaren, maar juist in persoonlijke verhalen en alledaagse ervaringen. Een van deze bewoners is mevrouw Kamphuis, met haar mondharmonica. De foto's van haar worden ondersteund met een geluidsfragment: via een ouderwetse telefoon kunnen de bezoekers haar horen.
Een derde project komt van vrijwilliger Harmen Mulder. Hij fotografeerde bewoners, cliënten en buren van Polbeek uit om op de foto te gaan met hun (onbereikbare) idolen of plekken waar ze nog eens naartoe zouden willen. Met behulp van de techniek bracht hij hen samen en haalde hij bijzondere verhalen boven.
De tentoonstelling is vanaf nu en tot en met 27 juni dagelijks toegankelijk tussen 10 en 16.30 uur in de hal van Polbeek. Gratis toegang.

