Erfgoedvrijwilliger Riet Mendel

Bij Erfgoedcentrum Zutphen werken vele vrijwilligers. Elke maand zetten we een van hen in het zonnetje. Dit keer sprak Lisette Eindhoven met Riet Mendel, zij is actief als rondleider bij de Musea Zutphen. (tekst onder de foto).

Als je met Riet Mendel in de Zutphense musea afspreekt, krijg je mooie verhalen te horen. Met aantekeningen in de hand en met groot enthousiasme loopt ze door het museum. “Ik kwam in 2014 via de Vrienden van het Museum bij de Rembrandt-tentoonstelling terecht. En na afloop vroegen ze me of ik kinderen wilde rondleiden.” Ja, dus. Riet heeft verschillende programma’s gedaan met de kinderen, zoals Henric over de middeleeuwen voor groep 3-6, en de Verzamelaars voor over de Vikingtijd voor groep 1 en 2, kleuters verzamelen graag. Riet laat in de kelder een echte ‘crime scene’ uit de tijd van de Vikingen zien. “Dat vinden de kinderen en ouderen geweldig.”

Verhalen

De rondleiders doen hun kennis op bij de conservatoren geschiedenis en archeologie en via de opleiding Zutphenkunde. Riet onderzoekt ook heel veel zelf. “Ik zoek informatie op en vertel daarover.” Ze slaat ook bepaalde onderwerpen over. “Dat verhaal vertellen andere rondleiders dan weer.” Zo heeft ze op internet uitgezocht welke jaartallen er op het zilver staan, en waarom het Jacobakannetje zo genoemd wordt. Bij het poppenhuis staat Riet extra lang stil. “Dit is mijn favoriet, vooral het verhaal over de kraamkamer vertel ik graag. Ik hou van historie, en ik geef dat graag door aan anderen, vooral aan kinderen.” Dit jaar doet Riet geen kindergroepen. “Ik specialiseer me nu in rondleidingen voor blinden en slechtzienden, mensen met dementie en kinderen met een verstandelijke beperking. Hiervoor volg ik samen met andere collega’s cursussen.” Riet deed ervaringen op in verschillende musea en een cursus in het eigen museum met medewerkers van het blindeninstituut Bartimeus. “Ik heb een slechtziende kennis rondgeleid, dat was een hele andere manier van rondleiden! Gelukkig was mijn proefkonijn heel blij met wat ik vertelde, ze zag het voor zich.”

Voelen en ruiken

Bij de Jacobakannetjes vertelt Riet hoe het aan zijn naam komt. “Er zijn veel van deze kannetjes opgegraven bij het kasteel waar Jacoba van Beieren gevangen zat; ze raakte aan de drank en gooide na gebruik het kannetje in de gracht. Dat vinden kinderen een mooi verhaal. De kinderen mogen zelf een (speciaal) kannetje aanraken.” Ook met dementerende ouderen en slechtzienden worden de zintuigen volop gebruikt. “Ik heb thuis een zilververzameling en in mijn eigen zilveren potpourripotje doe ik kaneel, lavendel, kruidnagel enzovoorts. Het ruiken en herkennen van de geur vinden ze fantastisch!” Ook de hoge hoed in de vitrine krijgt volop aandacht. “Ik neem de hoed van mijn grootvader mee die ze met een hoedenborsteltje mogen ‘poetsen’, met de vleug mee.”