We werken samen met… Studio Biesterveld

Het Erfgoedcentrum Zutphen werkt veel samen met allerlei (erfgoed)organisaties om onze erfgoedschatten zo goed mogeljik toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. In de maandelijkse erfgoednieuws stellen we steeds een van die samenwerkingspartners voor. Dit keer is dat Achterhoek Uitgevers.

Derk Jan Rouwenhorst Achterhoek UitgeversAls Derk-Jan Rouwenhorst van Studio Biesterveld en Achterhoek Uitgevers terugblikt op de eerste samenwerking met het Erfgoedcentrum Zutphen komt hij al snel uit op het themajaar ‘In de Voetsporen van de Hanze’ dat in 2019 werd georganiseerd. “Ik werd benaderd door Hendrik Haafkens van het Erfgoedcentrum. Samen met mijn toenmalige compagnon John Post had ik onder andere meegewerkt aan de realisatie van de website Zutphen in de middeleeuwen en daarom kwam ik in beeld bij het brainstormen en opzetten van dit jaarthema. We hadden voor deze website een verhaal over Hanze-koopman Albert op de Korenmarkt gebruikt, een verhaal dat ontdekt was door universitair onderzoeker Jeroen Benders. Deze koopman zou een mooi startpunt kunnen zijn voor dit Hanzejaar”, vertelt Derk-Jan.

Derk-Jan legt uit hoe Albert gestalte kreeg. “Natuurlijk wilden we zo getrouw mogelijk weergeven hoe men toen woonde en zich kleedde. Daarvoor heb ik archeoloog Michel Groothedde benaderd. Ook werk ik veel samen met archeoloog Davy Kastelein. Deze Albert paste nu precies in het themajaar van 2019 en daarop werd doorgeborduurd. Het fijne van de samenwerking met het Erfgoedcentrum is dat ik de ruimte en de vrijheid heb om in goed overleg te creëren. Je ziet Albert op de Korenmarkt trouwens nu ook terug in de MET-tentoonstelling die in de stad rouleert. In een van de vitrines is onder andere een kijkdoos geplaatst waarin je de stad kunt ontdekken in de tijd dat Albert daar woonde: 1485. De kijkdoos, een idee van conservator Christaan te Strake, is gebaseerd op de vrolijke kant van het verhaal en aan deze tentoonstelling zijn weer nieuwe elementen toegevoegd. Het is bedoeld voor de oudere doelgroep, maar je trekt hiermee een grote doelgroep.”

Bourgonjetoren

Op dit moment wordt de Bourgonjetoren onder handen genomen om daar een historische belevingsplek van te maken: De Hanzeaat. “Dat is een heel groot project, waarvoor Hendrik Haafkens en het Gelders Erfgoedcentrum een concept hadden ontwikkeld. Dat lag al even stil. In principe ben ik natuurlijk een illustrator, maar ik ben bij het project betrokken om de simpele reden dat ze daar niet verder mee kwamen. Ik wilde wel helpen en we hebben alles wat met de Hanze te maken had bijeengebracht. Welke verhalen en objecten zijn er, wat is je doelgroep en wat wordt de rode draad? Hoe kunnen we dat in een conceptplan gieten? Hieruit ontstond het bidboek dat we aan de gemeente konden overhandigen. Het ging unaniem door de gemeenteraad!” Derk-Jan maakt niet alleen plaatjes, hij ziet de dingen dan ook al in vorm voor zich. Games op tablets, video’s als inleiding, het tonen van de functie van de toren als verdedigingswerk, de stadsmaquette van Zutphen in 1485 van Constant Willems… hij raakt niet uitgepraat over dit project. “Het is voor het eerst dat ik dit doe, ik weet ook heel veel dingen niet, maar als ik in de creatieve setting kom… Het ontstaat gaandeweg!”

Samenwerking die je ook fris houdt

“Door het hele land heb ik opdrachtgevers, maar de laatste jaren is de samenwerking voor en met het Erfgoedcentrum Zutphen een groot onderdeel geworden van mijn werk. Als je eenmaal een karakter hebt ontwikkeld zoals Albert of later zeerover Splinter Loeff, dan wordt dat uitgebouwd. Deze karakters komen op posters, in podcasts of video’s terug en nu dus ook in het Hanzeaat. In nauwe samenwerking met Mirjam Barendsen, historica bij het Erfgoedcentrum, wordt het blad ‘Oer’ hier nu ook gemaakt. Davy Kastelein en ik maken samen de Vrolijke Canon van Zutphen. Zonder de input van archeologie, de Musea Zutphen en het Erfgoedcentrum zouden we niet aan alle informatie kunnen komen voor dit vrolijke naslagwerk. Deel twee is onlangs uitgebracht en belicht de jaren 1350 tot 1700.” Derk-Jan is enthousiast over alle facetten van zijn werk en wij kunnen meegenieten. “Het is fijn werken met mensen waarmee je een klik hebt, dat houd je ook fris.”